Integracja systemów sprzedażowych

Rozwija się współpraca PKP Intercity i PKS Polonus. Pod koniec marca spółki podpisały porozumienie w tej sprawie. Teraz ruszyła integracja systemów sprzedażowych obydwu przewoźników, której celem jest włączenie oferty autobusowego operatora do Wspólnego Biletu. Zakup biletów na połączenia realizowane przez PKP Intercity oraz PKS Polonus w systemach sprzedaży każdego z operatorów został połączony w jedną ścieżkę zakupową, a dane  o rozkładach jazdy obydwu przewoźników zostały zintegrowane.353 r.). Największym atutem miasta jest jego unikatowe położenie wśród lasów i jezior. W granicach Olsztyna znajduje się kilkanaście jezior oraz jeden z największych parków w Europie – Las Miejski.

PKP Intercity i PKS Polonus rozpoczynają integrację systemów sprzedażowych

Rozwija się współpraca PKP Intercity i PKS Polonus. Pod koniec marca spółki podpisały porozumienie w tej sprawie. Teraz ruszyła integracja systemów sprzedażowych obydwu przewoźników, której celem jest włączenie oferty autobusowego operatora do Wspólnego Biletu.

Zakup biletów na połączenia realizowane przez PKP Intercity oraz PKS Polonus w systemach sprzedaży każdego z operatorów został połączony w jedną ścieżkę zakupową, a dane  o rozkładach jazdy obydwu przewoźników zostały zintegrowane. Od 5 lipca 2021 roku udostępniają oni pasażerom w serwisach internetowych www.rozklad-pkp.pl, bilet.intercity.pl oraz dworzeconline.pl informacje o rozkładach jazdy partnera  i rozpoczynają pierwszy etap integracji swoich internetowych systemów  sprzedaży.


Oznacza to, że pasażer, który planuje podróż na części trasy pociągiem PKP Intercity, a na części autobusem PKS Polonus, może wyszukać interesujące go połączenie na stronie www.rozklad-pkp.pl , następnie klikając „Kup bilet” zostanie przekierowany do systemu e-IC, gdzie zakupi bilet na przejazd pociągiem PKP Intercity. Po zakończeniu tej transakcji zostanie przekierowany do systemu Dworzec Online, gdzie kupi bilet na dalszą część podróży z PKS Polonus. Podobnie wyszukując połączenie z odcinkiem kolejowym w serwisie dworzeconline.pl, klient kupi w tym serwisie bilet na autobusową część podróży i po zakończeniu transakcji zostaje przekierowany do systemu e-IC, gdzie dokona zakupu biletu na przejazd pociągiem.

Wprowadzona funkcjonalność jest wynikiem podpisanego w marcu br. przez PKP Intercity i PKS Polonus porozumienia o współpracy. Jego celem jest włączenie przewoźnika autobusowego do Wspólnego Biletu. Dzięki niemu pasażerowie kolei w Polsce mogą podróżować pociągami kilku przewoźników kolejowych na podstawie jednego wspólnego biletu. Od początku założeniem tej oferty była jej szeroka integracja, obejmująca także innych operatorów transportu zbiorowego.Podpisany w marcu br. dokument wyznacza drogę do włączenia oferty PKS Polonus do Wspólnego Biletu. Integracja systemów sprzedaży, za pośrednictwem których dystrybuowane są bilety na przejazdy realizowane przez obydwu przewoźników, wzajemna sprzedaż oraz wspólna prezentacja oferty dla pasażerów to początek tej  drogi.

Rozwój współpracy PKP Intercity i PKS Polonus jest dużym krokiem w stronę budowy spójnej sieci transportowej dla całej Polski, która sprawi, że podróżowanie po kraju stanie się dużo prostsze, szybsze i bardziej komfortowe. Należy też podkreślić, że szersza współpraca przewoźników kolejowych i autobusowych w transporcie publicznym to jeden z elementów Polskiego Ładu.  Kolej i transport autobusowy mają wspólny cel – zapewniać jak największe możliwości dojazdu. Kluczowa jest tutaj współpraca przy tworzeniu wspólnej oferty, co właśnie się dzieje. Pociągi i autobusy nie muszą ze sobą konkurować, mogą się wzajemnie uzupełniać. Tam gdzie po torach kolej nie dotrze, tam pasażera dowiezie przewoźnik autobusowy – mówi Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.


Dalsze etapy rozwoju współpracy przewoźników

Kolejnym etapem współpracy PKP Intercity i PKS Polonus będzie uruchomienie wzajemnej sprzedaży biletów w kasach stacjonarnych obydwu przewoźników, a następnym krokiem będzie uruchomienie wzajemnej sprzedaży przez internet bezpośrednio z systemu internetowego każdego z przewoźników.

Wzajemne uzupełnianie siatki połączeń i coraz większe upraszczanie procesu zakupowego to duża zmiana na plus dla pasażerów. Dzięki zacieśnianiu współpracy z PKP Intercity podróżowanie po Polsce stanie się dużo łatwiejsze. Naszym celem jest dołączenie do Wspólnego Biletu, który pozwoli na łączone kolejowo-autobusowe podróże po kraju na jednym bilecie – tłumaczy Wojciech Gąsowski, członek zarządu PKS Polonus S.A.

Trzecim etapem będzie włączenie oferty PKS Polonus do Wspólnego Biletu i Pakietu Podróżnika. Celem wspólnych działań będzie uruchomienia wzajemnej sprzedaży w kasach stacjonarnych wszystkich przewoźników kolejowych uczestniczących we Wspólnym Bilecie, jak również uruchomienia sprzedaży oferty Pakiet Podróżnika z odcinkami PKS Polonus w kasach wszystkich przewoźników uczestniczących we Wspólnym Bilecie, w kasach PKS Polonus oraz w systemie  Bilkom. Planowane jest również umożliwienie pasażerom kupowania biletów PKS Polonus w ramach oferty Wspólny Bilet w kasach wszystkich przewoźników uczestniczących w tym projekcie, w kasach PKS Polonus, w systemie  Bilkom oraz na platformie Dworzec Online.

Wspólny Bilet to prostota podróży

Wspólny Bilet jest dostępny dla pasażerów od grudnia 2018 roku. W projekcie uczestniczą: PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, POLREGIO, Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Małopolskie, Koleje Śląskie i Arriva RP. Wspólny Bilet jest dostępny we wszystkich okienkach kasowych przewoźników uczestniczących w tej inicjatywie, a na podróże pociągami części przewoźników także w systemie BILKOM. Dzięki niemu pasażerowie kolei w Polsce mogą kupić w jednym okienku bilet na podróż, w trakcie której przesiadają się do pociągów innych przewoźników, niezależnie od trasy przejazdu. Cena za przejazd wyliczana jest w oparciu o jedną, nową taryfę o degresywnym charakterze, co oznacza, że sposób naliczenia ceny biletu opiera się na prostej zasadzie: „im dalej jedziesz, tym mniej płacisz za kolejne kilometry pokonywanej trasy”.

Ekologia w wyborze środka transportu

Rozwój współpracy oraz integracja ofert różnych przewoźników, poza inwestycjami w nowoczesny tabor i infrastrukturę, będzie pomocny w przekonaniu osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnego do wyboru pociągu. Przyjazna środowisku kolej ma ambicję stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru. Jej rozwój jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego idealnie wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu, który za główne cele dla sektora transportowego przyjmuje znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i osiągnięcie bardziej zrównoważonego rozwoju. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje w nowoczesny tabor 19 mld zł.